Göz Altı Morlukları

Göz altı morlukları, alt göz kapaklarının altında ortaya çıkan ve hem kadın hem erkeklerde özellikle belirli bir yaştan sonra yaygın olarak görülen koyu renkli halkalardır.

Sıklıkla yaşlılık nedeniyle oluşan göz altı morlukları, genetik faktörler ve uykusuzluk gibi çeşitli sebeplere bağlı olarak gelişebilir. Kişinin yaşlı ve yorgun görünmesine neden olan göz altı morlukları rahatsız edici boyutlara ulaşabilir, sosyal yaşamı olumsuz şekilde etkileyebilir.

Göz altı morlukları sağlık durumunu olumsuz yönde etkilemese de ortaya çıkardığı kozmetik problemler nedeniyle estetik müdahale gerektirebilir.

Göz altı morluklarının oluşma sıklığı yaşlanmayla birlikte artar. Zamana bağlı olarak cilt kalitesi düşer .

Göz Altı Morlukları Neden Olur?

Göz kapaklarının altında koyu renkli halkalar şeklinde ortaya çıkan göz altı morlukları; cilt rengine göre mavi, mor, kahverengi, siyah gibi farklı renklere sahip olur. Göz altı morluklarının en belirgin sebebi “hiperpigmentasyon” adı verilen ve cilde rengini veren melaninlerin belirli bir bölgede aşırı toplanması olarak tanımlanan cilt sorunudur. Kalıtsal nedenler, fazla güneş ışığına maruz kalma, yetersiz uyku ve sigara içme gibi pek çok faktör hiperpigmentasyon sorununa yol açabilir. Buna bağlı olarak bireylerin yaşı genç olsa bile göz altlarında koyu renkli halkalar oluşmaya başlayabilir.

Bununla birlikte göz altı morluklarının belirgin olması sadece hiperpigmentasyon ile ilgili değildir ve şu nedenlere bağlı olabilir:

• Alerjiler
  • Egzama
  • Yetersiz veya sağlıksız uyku alışkanlıkları
  • Kontakt dermatit
  • Genetik
  • Saman nezlesi
  • Gözlerin fazla ovulması veya kaşınması
  • Güneş ışığına fazla maruz kalmak
  • Yaşlanmak
  • Demir eksikliği
  • Sigara tüketimi
  • Cilt renginde düzensizlikler
  • Sinüs tıkanıklığı
  • Tiroit hastalıkları
  • Dehidrasyon
  • Glokom nedeniyle kullanılan bazı göz damlaları

Göz Altı Morlukları Kimlerde Görülür?

Göz altı morluklarının oluşma sıklığı yaşlanmayla birlikte artar. Zamana bağlı olarak cilt kalitesi düşer ve buna bağlı olarak özellikle göz çevresinde yaşanan hızlı doku kayıpları buradaki derinin normalden daha hızlı incelmesine neden olur. İncelen deri ve yağ dokudaki azalma nedeniyle göz altı derisi çukurlaşarak cildin geri kalanından koyu bir renk almaya başlar. Çevresel ve genetik faktörlere bağlı olarak belirli bir yaştan sonra herkeste oluşan göz altı morlukları, özellikle koyu ten rengine sahip insanlarda daha belirgindir.

Göz Altı Morlukları Nasıl Geçer?

Göz altı morluklarını tedavi etmek için uygulanan pek çok yöntem bulunur, fakat özellikle belirli bir yaştan sonra bu halkaları tedavi etmek için evde uygulanan basit teknikler yeterli gelmez. Yine de ilk oluşum aşamasında ve erken evrede koyu halka görünümünü iyileştirmek için şu uygulamalar denenebilir:

Sağlıklı Uyku

Yeterli ve kaliteli bir uyku uyumak koyu halka görünümün azaltılmasına yardımcı olur. Yetersiz uyku cilt kalitesini kötü yönde etkilediğinden göz altı morluklarının yanı sıra, diğer dermatolojik problemlere de neden olabilir ve düzenli bir uyku alışkanlığının kazanılması bu tür sorunların giderilmesine destek olabilir.

Doğru Uyku Pozisyonu

Yeterli süre uyumanın yanı sıra doğru uyku pozisyonunda uyumak da koyu halka görünümünü azaltma üzerinde etkili olur. Yatarken başı yukarıda tutmak ve ideal yükseklikte bir yastık kullanmak, göz altında sıvı toplanmasını önleyerek göz altı torba oluşumunu engeller. Doğru uyku pozisyonu sayesinde göz altlarında şişkinlik ve ödem gibi problemlerin oluşması da önlenebilir.

Soğuk Kompres

Soğuk kompres şişkinlik ve ödem tedavisinde sıklıkla kullanılır, bu nedenle göz çevresine uygulanan soğuk kompres genişleyen kan damarlarını daraltarak halka görünümü azaltabilir. Bölgedeki kan dolaşım hızını artırarak daha canlı ve dolgun görünmesini sağlayan soğuk kompres uygulamaları, düzenli yapıldığında torba sıklığını hafifletebilir.

Sağlıklı Beslenme

Göz altı torbaları, cilt altı dokuların boşalarak cildin incelmesi nedeniyle ortaya çıkar ve bu sorun sağlıklı beslenme alışkanlıklarının kazanılması ile yavaşlatılabilir. Sağlıklı gıdalar genel vücut sağlığını ve cilt kalitesini iyileştirir, bu sayede cilt altı dokulardaki zamana bağlı azalma hızını yavaşlatarak cilt sorunlarının önlenmesine yardımcı olur.

Bunların yanı sıra; göz çevresine masaj yapmak, salatalık dilimleri veya demlenmiş çay koymak gibi evde uygulanabilecek teknikler göz altı torba görünümün azaltılmasında etkilidir. Ancak kişideki halka derinliği ve boyutları bir yerden sonra bu tür uygulamalarla düzeltilemeyecek seviyeye gelebilir, bu durumda tedavi için medikal veya cerrahi yöntemlere başvurulması gerekir.

Göz Altı Morlukları Tedavi Yöntemleri

Göz altı morlukları modern tıbbi tekniklerle giderilebilir. Bunun için yapılan uygulamalar temel olarak ameliyatlı ve ameliyatsız olmak üzere iki ana bölüme ayrılır. Ameliyat gerektirmeyen uygulamalar arasında en sık tercih edilenler şu şekilde sıralanabilir:

Dolgu

Göz altı bölgesindeki doku kayıplarını gidererek göz altı morluklarını tedavi etmeye yarayan dolgu uygulamaları, aynı zamanda göz kenarlarındaki kırışıklık ve sarkmaların giderilmesine de yardımcı olur. Enjeksiyonlar halinde uygulanan göz altı dolguları kişinin cilt kalitesine, çevresel faktörlere ve yaşa bağlı olarak 1 yıla kadar kalıcılık gösterir, sonrasında gerekirse tekrarlanabilir.

Lazerle Cilt Yenileme

Göz altındaki kırışıkları tedavi etmede etkili bir yöntem olarak öne çıkan lazerle cilt yenileme, bölgedeki kolajen üretimini tetikler. Cilt tipine ve güneşe maruz kalma sıklığına bağlı olarak etkileri değişkenlik gösteren bu uygulama uzun yıllar dayanabilir.

Kimyasal Peeling

Cildin ölü ve kirli üst katmanını soyarak alttaki yeni katmanın canlanmasını sağlayan kimyasal peeling uygulaması, göz altı kırışıklıklarını ve morluklarını tedavi etmede yaygın olarak kullanılır. Ek olarak cildin sıkılaşmasına ve gözeneklerin temizlenmesine yardımcı olur. Eski ve ölü cilt hücrelerini yok ederek yerine daha parlak, renkli ve canlı bir cilt elde edilmesini sağlar. Sonuçları birkaç yıl devam eden kimyasal peeling etkileri genetik faktörlere ve çevresel etmenlere göre değişkenlik gösterir.

Bu uygulamaların yeterli gelmediği durumlarda diğer cerrahi estetik operasyonlar tercih edilebilir. Özellikle göz kapağını kaldırarak göz altındaki yağ dokuların yeniden ayarlanmasını sağlayan estetik müdahaleler, göz çevresini canlandırmada kullanılan en etkili müdahalelerden biridir. Göz torbalarına neden olan fazla yağları ciltten uzaklaştırma amacı taşıyan bu tür estetik uygulamalar, kişinin yaşına ve göz altı torba yoğunluğuna göre hekim tarafından kararlaştırılır. Ek olarak gereken durumlarda cerrahi yolla göz altına sentetik implant veya yağ yerleştirme çalışmaları da yapılabilir.

Göz altı morluklarının tedavisinde kişiye en uygun yönteme karar verirken mutlaka uzman hekime başvurulması ve gerekirse kombine bir tedavi planının çıkarılması gerekir. Tedavi yöntemleri kişinin yaşı, genel sağlık durumu, torba sıklığı ve diğer cilt problemlerine göre birden fazla uygulamayı kapsayabilir.